Transdisciplinarity of preservation: postgraduate programs associated with conservation and restoration in the Brazilian context

Authors

  • André Alexandre Gasperi Programa de Educação Tutorial da Conservação e Restauro (PET-CR), Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural (PPGMSPC), Universidade Federal de Pelotas (UFPel), 96.010-280, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil
  • Raquel Franca Garcia Augustin Departamento de Museologia, Conservação e Restauro (DMCOR), Universidade Federal de Pelotas (UFPel), 96.010-280, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9346-520X

DOI:

https://doi.org/10.14568/cp2019047

Keywords:

Continuing education, Preservation of cultural heritage, Conservator-Restorer

Abstract

The sphere of knowledge covers complex gradations, whose evolution differs according to the approximation and relationships between disciplines. Transdisciplinarity results from the interdisciplinary process whose relationships are deep and cooperative. Considering this and the fact that Brazil does not have any master or doctoral degrees in Conservation and Restoration of Movable Cultural Heritage, this research aimed to identify the postgraduate programs developing interdisciplinary projects in conservation and restoration in the country. Accordingly, the areas of knowledge with strong relations with conservation and restoration were listed from the University graduate’s curricular matrices in the country. Then, a search was carried out in the CAPES Thesis and Dissertations Catalog. This study identified programs and institutions developing projects on conservation and restoration, creating transdisciplinary dialogues on the field of preservation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Froner, Y., ‘Conservação e restauração: a legitimação da Ciência’, Cadernos de Ciência & Conservação–Teoria e Contexto 1(1) (2014) 09-21, https://www.eba.ufmg.br/sppgrad/cadernos/ciencia-e-conservacao-jan-2014.pdf (acesso em 2019-09-09).

[2] Fazenda, I. C. A., ‘Interdisciplinaridade: um projeto em parceria’, Edições Loyola, São Paulo (1995).

[3] Nicolescu, B., ‘O manifesto da transdisciplinaridade’, TRIOM, São Paulo (1999).

[4] Morin, E., ‘A cabeça bem-feita:repensar a reforma, reformar o pensamento’, Bertrand Brasil, Rio de Janeiro (2008).

[5] Foucault, M., ‘A ordem do discurso’, Loyola, São Paulo (1996).

[6] Coimbra, J. Á. A., ‘Considerações sobre a interdisciplinaridade’, Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais, Signus, São Paulo (2000).

[7] Zabala, A., ‘Enfoque globalizador e pensamento complexo’, Artmed, Porto Alegre (2002).

[8] Fazenda, I. C. A., ‘Integração e Interdisciplinaridade no Ensino Brasileiro:Efetividade ou ideologia?’, Edições Loyola, São Paulo (1996).

[9] Iribarry, I. N., ‘Aproximações sobre a Transdisciplinaridade: Algumas Linhas Históricas, Fundamentos e Princípios Aplicados ao Trabalho de Equipe’. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre (2003).

[10] Santomé, J. T., ‘Globalização e interdisciplinaridade’, Artmed, Porto Alegre (1998).

[11] Martins, M., ‘Preservar, Restaurar e Conservar... Inter, Multi e Transdisciplinaridade’, Scientiarum História VII, Rio de Janeiro (2014).

[12] Silva, K. V., ‘Dicionário de conceitos históricos’, Contexto, São Paulo (2009).

[13] Nicolescu, B., ‘A Evolução Transdisciplinar a Universidade:Condição para o Desenvolvimento Sustentável’, Conferência no Congresso Internacional “A Responsabilidade da Universidade para com a Sociedade", Bangkok (1997), http://ciret-transdisciplinarity.org/bulletin/b12c8por.php (acesso em 2019-09-09).

[14] Nicolescu, B., ‘Um novo tipo de conhecimento:transdisciplinaridade’,1º Encontro Catalisador do CENTRAS–Escola do Futuro–USP, São Paulo (1999).

[15] Sommerman, A., ‘Inter ou transdisciplinaridade?da fragmentação disciplinar ao novo diálogo entre os saberes’, Paulus, São Paulo (2006).

[16] ‘Conheça o Catálogo de Teses e Dissertações da Capes’, https://sdi.capes.gov.br/banco-de-teses/02_bt_sobre.html (acesso em 2019-09-09).

[17] ‘Plataforma Sucupira’, https://www.capes.gov.br/avaliacao/plataforma-sucupira (acesso em 2019-09-09).

[18] Universidade Federal Do Paraná e Universidade Federal Do Rio Grande Do Sul, ‘Banco de Dados de Periódicos em Ciência da Informação – Acervo de publicações brasileiras em Ciência da Informação’, http://brapci.inf.br (acesso em 2019-09-09).

Published

2021-05-31

How to Cite

Gasperi, A. A., & Franca Garcia Augustin, R. . (2021). Transdisciplinarity of preservation: postgraduate programs associated with conservation and restoration in the Brazilian context. Conservar Património, 37, 116–132. https://doi.org/10.14568/cp2019047

Issue

Section

Notes