The Valorization Program of the Cultural Heritage of Sebastião e Silva Secondary School, Oeiras

Authors

  • Maria Mota Almeida Escola Secundária Sebastião e Silva, Oeiras, Portugal
  • Clarisse Mendes Escola Secundária Sebastião e Silva, Oeiras, Portugal
  • Carmen Fernández Escola Secundária Sebastião e Silva, Oeiras, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.14568/cp2018041

Keywords:

Collective Memory, Heritage, Education, Collection, Preservation, Divulgation

Abstract

Like so many secondary schools, in Portugal and elsewhere, the Sebastião e Silva Secondary School in Oeiras has important scientific collections. These mainly encompass the Natural Sciences, Physics and Chemistry fields, and their significance is associated both with the memory and identity of the School, and with local pedagogic practices, contributing therefore to the history of sciences and education in Portugal. Moreover, they reflect the value given to these subjects by their host institution, for example, by the selection of materials which integrate the collection. The main purpose of the present essay is to explain the origins and context of the collection and its institutionalization as a museological nucleus of the School. The collection relevance and its immeasurable heritage value is a maker of a collective identity and memory of the School and the educational community. In the present paper implemented strategies of pedagogical interaction are discussed and, ultimately, problems and future perspectives are highlighted. A reflection is made about the relevance of this heritage in an era of digital technologies, as well as the main challenges in its preservation, study, interpretation and dissemination.

 

Received: 2018-8-14
Revised: 2019-1-14
Accepted: 2019-5-30
Online: 2020-3-4
Publication: 2020-3-13

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Gomes, I., Lourenço, M., 'De objetos "empoeirados" a património cultural: os artefactos, espécimens, arquivos e espaços de ciência dos antigos liceus portugueses', in Patrimonialização e Sustentabilidade do Património: Reflexão e Prospectiva, ed. G. Filipe, J. Vale, & I. Castaño, IHC-NOVA FCSH, Lisboa (2018) 127-132.

[2] Lourenço, M. C.; Wilson, L., 'Scientific heritage: reflections on its nature and new approach to preservation, study and access', Studies in History and Philosophy of Science 44(4) (2013) 744-753, https://doi.org/10.1016/j.shpsa.2013.07.011.

[3] 'Despacho n° 137/ME/96, de 17 de Julho', Diário da República no 164/1996, Série II (1996), https://dre.pt/web/guest/home/-/dre/709570/details/2/maximized (acesso em 2020-02-02).

[4] 'Despacho n° 218/ME/96, de 25 de Setembro', Diário da República no 223/1996, Série II (1996), https://dre.pt/web/guest/analisejuridica/-/aj/publicDetails/maximized?p_ auth=fE4NxDlP&p_p_auth=95ZBsABB&diplomaId=914119&m ode=pdt (acesso em 2020-02-02).

[5] 'Decreto-lei n.° 80/78 de 27 de Abril', Diário da República no 97/1978, Série I (1978), https://dre.pt/application/file/a/425604 (acesso em 2020-02-02).

[6] Gomes, I., 'Os Museus Escolares de História Natural - Análise histórica e perspectivas de futuro (1836-1975)', Tese de Doutoramento, Universidade de Lisboa, Lisboa (2014).

[7] Leal, C., 'Na sombra da história natural: o ensino liceal das ciências biológicas e geológicas (1895-1954).' Dissertação de mestrado, Universidade de Lisboa, Lisboa (2007).

[8] Brito, J. I. M., Relatórios do Reitor anos letivos de 1952/53 a 1959/60. Liceu Nacional de Oeiras, Cópia dactilografada, Arquivo da Escola Secundária Sebastião e Silva, Oeiras (1953 e 1960).

[9] Mapas de Cadastro dos Bens do Domínio Privado - Móveis e Material de Ensino. Anos de 1952-1954. Arquivo da Escola Secundária Sebastião e Silva, Oeiras (1954).

[10] Carvalho, O. E., 'A Repartição pessoal do rendimento em Portugal: análise no período do I e II Planos de Fomento', Análise Social VII (1969) 633-642.

[11] AAVV. O Liceu, Ed. Associação de Antigos Alunos e Amigos do LNO/ESSS (2003).

[12] Estatuto da Associação de Antigos Alunos e Amigos do LNO/ ESSS - Art°s 2.° e 3.°.

[13] Mogarro, M. J.; Gonçalves, F.; Casimiro, J.; Oliveira, I., 'Inventário e digitalização do património museológico da educação - um projecto de preservação e valorização do património educativo', História da Educação, ASPHE/FaE/ UFPel, 14 (30)(2010) 153-179, http://hdl.handle.net/10451/12310 (acesso em 2018-12).

[14] Mogarro, M. J., 'Patrimonio educativo e modelos de cultura escolar na história da educação em Portugal', Cuestiones Pedagógicas: revista de ciencias de la educación 22 (2012-2013) 67-10. http://repositorio.ul.pt/handle/10451/33687 (acesso em 2019-6).

[15] Álvarez Domínguez, P., Los Museos Pedagógicos en España: Entre la memoria y la creatividad, Editorial Universidad de Sevilla, Sevilha (2016).

[16] Álvarez Domínguez, P., 'La museología de la educación como nuevo campo de investigación para la Historia de la Educación. Hacia la construcción del Museo Pedagógico Andaluz', in Relaciones Internacionales en la Historia de la Educación Junta de Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1907-2007), ed. Sánchez Pascua, F.; Alejo Montes, F. J.; Calvo Población, G. F.; Lucero Fustes, M.; Oria Segura, M. R.; Iglesias Verdegay, E., Vol. II , Sociedad Española de Historia de la Educación y Departamento de Educación de la Universidad de Extremadura, Cáceres (2007) 409-423.

[17] Avellaneda Artigas, J,; Martorell Trobat, J., L'escola en la memoria, Govern de les Illes Balears y Fundación Sa Nostra, Palma de Mallorca (2007).

[18] Agulló Díaz, M. C.; Payá Rico, A., 'La recuperación del patrimonio histórico-educativo-valenciano', in El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación, Pamplona-Iruñea, ed. Berruezo Albéniz, M. R.; López Conejero, S., vol. II, Universidad Pública de Navarra, Navarra (2009) 579-590.

[19] Zancul, M. C. S., 'Patrimônio educativo e patrimônio histórico-científico no Brasil: alguns apontamentos', Museologia e Patrimônio 8 (2) (2015) 104-122, http://revistamuseologiaepatrimonio.mast.br/index.php/ppgpmus/article/view/440/0 (acesso em 2019-06-01).

[20] Mairesse, F., 'Muséographie', in Dictionnaire encyclopédique de muséologie, ed. Desvallées, A.; Mairesse, F., Armand Colin, Paris (2011) 323.

Published

2020-03-13

How to Cite

Almeida, M. M., Mendes, C., & Fernández, C. (2020). The Valorization Program of the Cultural Heritage of Sebastião e Silva Secondary School, Oeiras. Conservar Património, 33, 44–52. https://doi.org/10.14568/cp2018041