Conservation of contemporary medals: packaging solutions

Authors

  • Ana Sofia Neves Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA), Largo da Academia Nacional de Belas-Artes, 1249-058 Lisboa, Portugal https://orcid.org/0000-0002-7546-776X
  • Ana Bailão Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA), Largo da Academia Nacional de Belas-Artes, 1249-058 Lisboa, Portugal; Universidade Católica Portuguesa, CITAR – Centro de Investigação em Ciências e Tecnologias das Artes, Escola das Artes, Rua Diogo Botelho, 1327,4169-005 Porto, Portugal https://orcid.org/0000-0002-2652-0843
  • Frederico Henriques Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA), Largo da Academia Nacional de Belas-Artes, 1249-058 Lisboa, Portugal; Universidade Católica Portuguesa, CITAR – Centro de Investigação em Ciências e Tecnologias das Artes, Escola das Artes, Rua Diogo Botelho, 1327,4169-005 Porto, Portugal; Laboratório HERCULES, Universidade de Évora, Largo Marquês de Marialva, 8 Palácio do Vimioso, 7000-089 Évora, Portugal https://orcid.org/0000-0002-4615-4852
  • Andreia Ferreira Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e de Estudos em Belas-Artes (CIEBA), Largo da Academia Nacional de Belas-Artes, 1249-058 Lisboa, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.14568/cp2018066

Keywords:

Contemporary medal, 3D printing, Packaging, Photogrammetry, 3D modelling, Boxes

Abstract

The present article has two objectives: the first one is to present the collection of medals of the extinct Research and Studies Section Volte Face – Medalha Contemporânea, of the Research Unit of the Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, CIEBA, constituted by medals of various sizes, formats and materials (organic, inorganic and synthetic), whose characteristics influence the way they degrade and how they are conditioned; the second objective is to present the packaging proposals for the packing of the medals, for which we used 3D modelling, vector drawing and 3D printing. In the first case, we present the inventory of objects, their documentation, identification of constituent materials and degradation factors. For the second case, criteria were defined for the selection of the packaging format and for the choice of construction materials. The alveolar polypropylene for the box and the low-density polyethylene were selected for the filler material.

 

Received: 2018-12-9
Revised: 2020-1-28
Accepted: 2020-4-29
Online: 2020-7-31
Publication: 2020-7-31

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Duarte, J., 'Um Percurso na Medalha em Portugal', em Um Percurso na Medalha em Portugal - Exposição de Medalha na Reitoria da Universidade de Lisboa. Universidade de Lisboa, Lisboa (2005).

[2] Aurélio, J. 'O simbolismo da Medalha Comemorativa', Colóquio-Revista de Artes e Letras 56 (1969) 151, http://coloquio.gulbenkian.pt/al/sirius.exe/numero?56 (acesso 2018-03-18).

[3] Garcia, D., 'Dorita de Castel-Branco 1936-1996, II da vida pela obra dentro', em Mulheres Escultoras em Portugal, ed. S. Leandro, R. H. Silva, Caleidoscópio, Casal de Cambra (2016) 143-157.

[4] Carvalho, N. L. de, em 1964-1982 Retrospectiva Medalha/Objecto - Desenvolvimentos do Escultor, Edições Estoril-Sol, Estoril (1982).

[5] Exposição coletiva: medalha contemporânea: projecto volte face, Câmara Municipal de Lisboa, Lisboa (2001).

[6] Despacho nº11 949 - BD/2007. D.R. 2 Série. 114 (15 de junho de 2007), pp. 16750 (67) -16750 (68).

[7] Despacho nº 5440/2004. D.R. 2ª Série, 67 (19 de março de 2004), pp. 4276.

[8] 'Protocolo de Colaboração com a Câmara Municipal do Seixal no âmbito da II Bienal Internacional de Medalha Contemporânea do Seixal', protocolo de colaboração, Arquivo do Volte Face - Medalha Contemporânea, Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, Lisboa (2001).

[9] 'Protocolo de Colaboração no âmbito do Prémio de Medalha Contemporânea Dorita de Castel Branco para o ano de 2003', protocolo de colaboração, Arquivo do Volte Face - Medalha Contemporânea, Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, Lisboa (2003).

[10] 'Protocolo de Colaboração entre a Imprensa Nacional - Casa da Moeda, S.A. e a Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa', protocolo de colaboração, Arquivo do Volte Face - Medalha Contemporânea, Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa, Lisboa (2008).

[11] Thornes, R.; Dorrell, P.; Lie, H., Introduction to Object ID: Guidelines for Making Records that Describe Art, Antiques, and Antiquities, Getty Information Institute, Estados Unidos da América (1999).

[12] Rodrigues, F. A., Diccionario Technico e Historico de Pintura, Escultura, Architectura e Gravura, Imprensa Nacional, Lisboa (1875).

[13] Trigueiros, A. M., 'A Medalha Arte Nobre da Escultura', Moeda 10 (2010) 17-26.

[14] Ferreira, A., 'Volte Face - freedoms and debaucheries from "Lisbon school" kids', Médailles 63 (2010) 103-108.

[15] Neves, A. S.; Bailão, A.; Ferreira, A., 'Volte Face Contemporary Medal: the Study of a Collection of Contemporary Medals', Diferents. Revista de Museus 3 (2018) 74-87.

[16] Llamas Pacheco, R., Arte Contemporáneo y Restauración - O cómo investigar entre lo material, lo esencial y lo simbólico, Tecnos, Madrid (2014).

[17] González de Ubieta, M. R., Conservación y Restauración de Materailes Contemporâneos y Nuevas Tecnologias, Editorial Sintesis, Madrid (2010).

[18] Schaeffer, T. T., Effects of Light on Materials in Collections: Data on Photoflash and Related Sources, The Getty Conservation Institute, Los Angeles (2001).

[19] Neves, A. S.; Bailão, A.; Ferreira, A., 'Preservation of Organic Matearils in Contemporary Medals', poster apresentado no 19th Conservator-Restorers' Professional Meeting, National Gallery of Slovenia em Ljubljana, Eslovénia (2019).

[20] Unger, A.; Schniewind, A. P.; Unger, W., Conservation of wood artifacts: a handbook, Springer, Alemanha (2001).

[21] Vasconcellos, J. L. de, Nomenclatura Numismática, Ulmeiro, Lisboa (1994).

[22] Pinho, E. G.; Freitas, I. C., Normas de Inventário - Normas Gerais, 2º ed, Instituto Português de Museus, Lisboa (2000).

[23] González de Ubieta, M. R., Transporte, depósito y manipulación de obras de arte, Editirial Síntesis, Madrid (2007).

[24] Figueiredo, M. R. 'As medalhas do Renascimento italiano - uma nova forma artística provocada pelo Humanismo', em Medalhas e Plaquetes coleção Calouste Gulbenkian, ed. J. C. B. Pereira, N. V. Silva, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa (2004), 15-80.

[25] Tétreault, J., 'Products used in Preventive Conservation - Technical Bulletin 32', em Canadian Conservation Institute, Canadá, https://www.canada.ca/en/conservation-institute/services/conservation-preservation-publications/technical-bulletins/products-used-preventive-conservation.html (acesso 2018-05-10)

[26] Shashoua, Y., Conservation of plastics: materials science, degradation and preservation, Elsevier/Butterworth-Heinemann, Amesterdão (2008).

[27] 'Damage Atlas - Atlas of case studies presenting typical damages', em POPART, França, http://popart-highlights.mnhn.fr/collection-survey/damage-atlas/index.html (acesso 2018-05-10).

[28] Fernández, I. G., La Conservación Perventiva de Bienes Culturales (2013).

[29] Marziali, S., Dionisio, G., 'Photogrammetry and Macro Photography. The Experience of the MUSINT II Project in the 3D Digitization of Small Archaeological Artifacts', Studies in Digital Heritage 1(2) (2017) 299-309, DOI: 10.14434/sdh. v1i2.23250 (acesso 2018-01-24).

[30] Agisoft PhotoScan, http://www.agisoft.com/ (acesso 2018-11-02).

[31] Astier-Cholodenko, N.,'L'utilisation des technologies d'imagerie 3D en Conservation-Restauration: Quels apports à la logique de la discipline?', Trabalho académico, Université Paris 1 - Panthéon-Sorbonne, Département Histoire de L'art et Archéologie Parcours Préservation des Biens Culturels, Paris (2018), 1-29, https://cours.univ-paris1.fr/pluginfile.php/709148/mod_resource/content/0/ASTIER-CHOLODENKO_Dossier%20d%E2%80%99%C3%A9pist%C3%A9mologie.pdf (acesso 2018-6-26).

[32] 'Polilactido', em MoDiP, Museum of Design in Plastics, Reino Unido, https://www.modip.ac.uk/plastics/materials/polylactide (acesso 2018-12-17).

Published

2020-07-31

How to Cite

Neves, A. S., Bailão, A., Henriques, F., & Ferreira, A. (2020). Conservation of contemporary medals: packaging solutions. Conservar Património, 34, 88–100. https://doi.org/10.14568/cp2018066