Examples of architectural restoration in Portugal in the 16th to 18th centuries according to the spirit of concinnitas: ideal of harmony, unity and conformity

Authors

  • Maria João Baptista Neto ARTIS - Instituto de História da Arte da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Alameda da Universidade, 1600-215 Lisboa https://orcid.org/0000-0002-1777-7698

DOI:

https://doi.org/10.14568/cp26667

Keywords:

History and theory of restoration in Portugal, Modern Age, Treatises, Architect-restorer, Concinnitas, Unit of style

Abstract

The study focuses on the rise of a first generation of architects aware of restoration restoration practices according to the Renaissance cultural and artistic environment, and resulting from classical treatises. How to intervene in medieval pre-existences was a problem that these architects had to face and solve, because despite considering Gothic undesirable, it was essential to find a way to ensure the ‘conformity’ of the building, without violating the mutual ‘harmony’ of its parts, according to the principle of concinnitas, as stated by Alberti. Taking the formulation proposed by Panofsky about the modes of action found in medieval pre-existences: overlay, continuance and compromise, and according to Italian examples previously studied, we sought to evaluate the practice, in Portugal, of this modus operandi. The identification of several national case studies from the Modern period allows us to substantiate this operation and to cast a new view on the conceptual and practical genesis of architectural restoration in Portugal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Riveira Blanco, J., De varia restauratione: teoría e historia de la restauración arquitectónica, R & R - Restauración y Rehabilitación, Valladolid (2001).

Alberti, L. B., Da arte edificatória, trad. A. Espirito Santo, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa (2011).

Panofsky, E., Meaning in the visual arts. Papers in and on art history, Anchor Books Edition, New York (1955).

Jokilehto, J., History of Architectural Conservation, Routledge, London (2002).

Vasari, G., Le vite de' più eccellenti pittori, scultori e architettori, Appresso i Giunti, Firenze (1568), https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k54558939.texteImage (acesso em 2022-1-5).

Palladio, A., I Quattro libri dell’architettura, Appresso Dominico de’ Franceschi, Venezia (1570), http://rarebookroom.org/Control/pldarc/index.html (acesso em 2022-1-5).

Serlio, S., Tutte l'opere d'architettura et prospetiva, Francesco de Franceschi, Venezia (1600), https://www.e-rara.ch/zut/doi/10.3931/e-rara-370 (acesso em 2022-1-5).

’Parere di Bramante sul tiburio progettato dall' Amadeo pel Duomo di Milano’, Archivio Storico Lombardo, Anno V, fase. III (1878) 539.

Abreu, S. M., ‘A obra do arquitecto italiano Francesco da Cremona (c.1480-c.1550) em Portugal: novas pistas de investigação’, in A Encomenda. O artista. A obra, ed. N. M. Ferreira-Alves, CEPESE, Porto (2010) 557-583.

Deswarte, S., Il “perfetto cortegiano” D. Miguel da Silva, Bulzone Editore, Roma (1989).

Moreira, R., ‘D. Miguel da Silva e as origens da arquitectura do Renascimento em Portugal’, Mundo da Arte 1 (1988) 5-24.

Serrão, V., História da arte em Portugal - o Renascimento e o Maneirismo, Editorial Presença, Lisboa (2002).

Botelho, M., imagem: Claustro Sé de Viseu, in Multimédia na categoria “Cloister of Sé (Viseu)”, https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Cloister_of_S%C3%A9_(Viseu)#/media/File:1_Claustro_S%C3%A9_de_Viseu_IMG_2174.jpg (acesso em 2022-3-7).

Sé de Viseu - Boletim da Direção Geral dos Edifícios e Monumentos Nacionais 122, MOP, Porto (1965).

Alves, C. F., Os Monumentos Nacionais e a (des)construção da História. A Sé de Viseu, Dissertação de Mestrado, História da Arte, Universidade de Coimbra, Coimbra (2009).

Guimarães, V., O Claustro de D. João III em Tomar, Edições Pátria, Gaia (1931).

Neto, M. J.; Soares, C. M., O Mosteiro dos Jerónimos. Arte, Memória e Identidade, Caleidoscópio, Lisboa (2013).

Serrão, V., ‘Impactos do Concílio de Trento na Arte Portuguesa entre o Maneirismo e o Barroco (1563-1750)’, in Actas do Seminário no âmbito das comemorações dos 450 anos sobre a clausura do Concílio de Trento, 1545-1563, ed. José Pedro Paiva, Centro de Estudos de História Religiosa da Universidade Católica Portuguesa, Lisboa (2018) 103-132.

Cocheril, M., Routier des Abbayes Cistercienses du Portugal, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisboa (1978).

Gambini, L.; Soares, J. N., ‘Mosteiro de Santa Maria de Salzedas: o enigma das origens, campanhas artísticas reformulações estéticas … viagens e revisitações’, in Cister Espaços, Territórios, Paisagens, I, IPPAR, Lisboa (2000) 283-296.

Carvalho, A., D. João V e a Arte de seu Tempo, Mafra Agrícola, Mafra (1962).

Gomes, P. V., ‘O caso de Carlo Gimach (1651-1730) e a historiografia da arquitetura portuguesa’, Museu IV(5)(1996) 141-156.

Rocha, J. M., ’Aspectos artísticos e estéticos na obra do Arquitecto Carlos Gimac’, in Artistas e artífices: e a sua mobilidade no mundo de expressão portuguesa, Actas do VII Colóquio Luso-Brasileiro de História da Arte, FLUP, Porto (2007) 309-320.

Vinhas, J., A Igreja e o Convento de Vilar de Frades - Das origens da congregação dos Cónegos Seculares de São João Evangelista (Lóios) à Extinção do Convento. 1425-1834, Dissertação de Mestrado, História da Arte, Universidade do Porto, Porto (1996).

Pereira, A.; Ribeiro, M. C., ‘A evolução construtiva da Igreja do Convento de Vilar de Frades. Abordagem preliminar do corpo seiscentista’, in 2º Congresso Internacional de História da Construção Luso-Brasileira. Culturas Partilhadas, Livro de Actas, I, Centro de Estudos de Arquitetura e Urbanismo, FAUP, Porto (2016) 129-142.

Oliveira, L., ‘O claustro do Mosteiro de Santa Maria de Belém: da fundação ao século XVIII’, in Mosteiro dos Jerónimos a Intervenção de Conservação do Claustro, IPPAR, Lisboa (2006) 21-57.

Mendes, R., ‘Giuseppe Nelli, um escultor e arquitecto italiano, e a estatuária da fachada da Igreja do Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça (1708-1714)’, História e Património. Um Blog sobre História e Património Local: arquitectura, arte e património religioso, https://historiapatrimonio.blogspot.com/2021/03/giuseppenelli-e-estatuaria-da-fachada.html. (acesso em 2022-2-14).

Miarelli-Mariani, G., ‘Historia de los criterios de intervención en el Patrimonio Arquitectonico’, in Monumentos y Proyecto. Jornadas sobre criterios de intervención en el Patrimonio Arquitectónico, Ministerio de Cultura. Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, Madrid (1990) 14-20.

Claustro do Mosteiro de Santa Maria de Belém, ala sul do piso superior (2013)

Published

2023-05-29

How to Cite

Neto, M. J. B. (2023). Examples of architectural restoration in Portugal in the 16th to 18th centuries according to the spirit of concinnitas: ideal of harmony, unity and conformity. Conservar Património, 43, 25–41. https://doi.org/10.14568/cp26667

Issue

Section

Articles